Režimy, NuSpirit club Bratislava, 18.1.2011

„My nie sme tí raperi, čo sa chvália cudzími reťazami.“ Hovorí Mišo Kováč, keď si necháva na krk pripnúť hrubú raperskú reťaz, aby bolo všetko v poriadku. Napokon, treba mať vo veciach nejaký poriadok, systém a správny režim. O režim tu vlastne celú dobu ide. A nie o jeden.

V našich končinách nevídaný a neslýchaný projekt, venujúci sa  oživovaniu pamäti národa lepšie, ako to môže robiť akýkoľvek ústav. Desať odrepovaných skladieb o desaťročiach zvrátených režimov, ktoré si už akosi nepamätáme. Komunizmus, socializmus, mečiarizmus ale aj ČSFR, EU a neutešená súčasnosť. Toto všetko sa  spomínalo a krstilo v bratislavskom NuSpirite prostredníctvom albumu Režimy rovnomenného projektu Miša Kováča a Marcela Véna.

Rap, ktorý sa nechváli cudzou reťazou


Prekvapivo plný klub bol príjemným prekvapením. Tesne pred začiatkom koncertu spojeného s krstom je však  v sále len hlúčik divákov a Mišo Kováč zvoláva prítomných usadených v bare. Po ich príchode sa začína chronologická živá prezentácia albumu. Mišo Kováč ako  dominantný element síce nepatrí k najbrisknejším raperom, no jeho prejav, ktorý je skôr deklamáciou ako rapom v pravom slova zmysle, je snáď ešte o to viac sympatickejší a úprimnejší.  Česká  posila Bio Masha nastupuje na pódium s vtipným a free stylom. Ním dáva priestor, aby sa Mišo Kováč mohol ísť prezliecť za veksláka  a spoločne zarapujú  obe časti skladieb CSFR. O Freestyle sa pokúšajú aj krstní rodičia herec Richard Stanke a promotérka, organizátorka koncertov a v podstate aj iniciátorka projektu Lenka Zogatová, ktorí album krstia ostnatým drôtom. V ich prípade však pôsobí zámerne rozpačito a nadsázkovo vtipne.

Humor je napokon aj jedným z hlavných nosných bodov celého projektu. Videoprojekcia zachytávajúca socialistické výjavy z osláv MDŽ, spotrebný socialistický tovar, politikov, dobové umenie a rôzne iné krásy robia kulisu slovám prirovnávajúce Husáka ku kniežaťu z Nosferatu a pripomínajúcim hltanie idolov akými boli Major Zeman a Karol Marx. Druhým nosným pilierom projektu je hudba, ktorej autorom je Marcel Vém, na koncerte prítomný za klávesmi. Hip hop obohatený jazzom a funky  ako aj vtipné využitie samplov vytvárajú spolu s hrou na gitaru Vlada Mikláša, Removou trúbkou a vokálom Kristíny Prekopovej kohézne dielko hodné povšimnutia. Nielen na jeho krste.

Eses