Muzikál o Atlantíde zradili pubertálne vtipy a smrteľná dĺžka. Tvrdí v recenzii na najnovšie dielo tandemu Miro Žbirka a Ján Ďurovčík (choreografia a réžia) český server Aktuálně.cz. Tamojšia recenzentka veľmi premiéru v pražskom Divadle Kalich neospevovala. Na tejto scéne v českom hlavnom meste sa rozhodli po elánovskom ôsmom svetadiele staviť zase na muzikál  založený na známych pesničkách Mira Žbirku. 


Podľa serveru má nový muzikál okrem už spomenutých vtipov na úrovni zakrnutého adolescenta nasledujúce chyby krásy -  premrštenú dĺžku a veľmi slabú prvú polovicu. Naopak pochváli herecké obsadenie. Nechajme však teraz doslovne citovať, teda nie doslovne, ale v slovenskom preklade, čo o Atlantíde napísala spomínaná recenzentka portálu Aktuálně.cz.


„Režisér a zároveň choreograf Ján Ďurovčík predstavil muzikál prvým divákom už 10. septembra, kedy bola slávnostná premiéra Atlantídy. Vzhľadom na veľmi dobrú propagáciu sa dalo očakávať dielo smelo konkurujúce predošlým muzikálom Divadla Kalich, ktorým nechýbala určitá kvalita. V tom je ale táto novinka výnimkou.


Námet, ako nájsť bájnu Atlantídu a zároveň dôjsť k sebapoznaniu, znie pritom lákavo. Anotácia sľubuje "strhujúci príbeh", avšak v skutočnosti tento počin poriadny dej ani neponúka. V zdĺhavek prvej polovici, z ktorej sa bude radovať možno tak násťročné publikum, divák len vyčkáva, kedy sa konečne začne "niečo diať". V nič nehovoriacich pasážach postavy chrlia jeden pubertálny vtip za druhým, v replikách sa často objavujú narážky so sexuálnym podtextom, ktoré nie sú práve adekvátne.Výsledkom je pocit, že sa ocitáte na niektorej z televíznych estrád, nie na divadelnom predstavení. 


Druhá polovica už má väčší spád a nesie sa v celkom napínavom duchu, nechýba ani romantika a emočne vypäté situácie. Napriek tomu obsahuje radu zbytočných scén. Celkovo by väčší zásah do libreta a redukcie niektorých piesní, ktoré sa neustále opakujú, neboli na škodu.


A zrejme to sú práve "len" Žbirkove piesne, na ktoré inscenátori vsádzali. Ich nové aranžmá je dobre počuteľné, živšie a energickejšie. Mladí speváci tak príjemne oživili  "starú známu klasiku". Len zvukári by mohli trošku "ubrať", keďže hudba bola chvíľami natoľko hlasná, že účinkujúci mali čo robiť, aby ju prerušili.


Veľké plus dostáva obsadenie, ktoré vybrali s všetkou starostlivosťou. V predstavení žiari, energická, a napriek tomu prirodzená, Michaela Doubravová, ktorej to navyše iskrí v páre so svojím javiskovým a zároveň životným partnerom Romanom Tomešom. Zaujala aj Maria Blahynková, ktorú doteraz poznajú len zarytí muzikály fanúšikovia, a Zbyněk Fric. Sľubný výkon podal aj Jan Kříž, a to nielen svojim poňatím ústrednej piesne Atlantída.


Herci sú odetí do kostýmov z dielne Zuzany Strakovej. Nečakajte však žiadne "róby". Hrdinovia Atlantídy sú oblečení veľa civilno, ako už si to moderný muzikál žiada. Po väčšinu času sa po javisku preháňajú v športovom oblečení, niekedy dokonca aj v neopréne. Company potom tancuje v obyčajných rifliach a bielom tričku, ktoré zdobia nápis Miro. A práve účinkujúci z radov "Compack" dokázali z choreografia vykúzliť veľmi príjemné divadlo.


Scéna, pod ktorou je podpísaný Martin Černý, je riešená celkom jednoducho. Dominujú jej výklopné zrkadlá, ktoré v súhre so svetelnými efektmi, dokážu urobiť naozaj divy a dotvárajú tak atmosféru k jednotlivým piesňam. Niet divu, že práve do svetelného vybavenia musela produkcia viac zainvestovať. Ak teda nevnímate samotný príbeh, môžete aspoň sledovať svetelnú show za sprievodu známych melódií v podaní mladého súboru.


Novinka Divadla Kalich je až príliš dlhá, trvá takmer tri hodiny a okrem samotného predstavenia je divákom servírovaný prídavok v podobe "Atlantíidovskej miešaniny". Muzikálu by pomohli väčšie dramaturgické zásahy, takto ide len o kontraproduktívne predlžovanie, ktorým trpí celkové tempo Atlantídy.


Zdroj: Aktuálne.cz Foto: Divadlo Kalich